Jumaat, 11 April 2014

bersahabat sehebat sahabat

gambar hiasan
 aku bersahabat bukan di dalam gembira sahaja..malah ketika dibadai masalah,di dalam diam dan bisu,di dalam marah,di dalam kata-kata cemuhan juga aku bersahabat..ini menjadi pegangan aku sejak sekian lama..dan ini jugalah yang telah diterapkan kepada aku sejak aku mula mengenal apa itu abc apa itu alif ba ta..apa itu sahabat yang bersahabat kerana Allah dan apa itu sahabat  bersahabat kerana menghendaki sesuatu  dari kita..terima kasih ayah,bukan kerana ayah telah mengajarkan aku tentang sifat setiakawan akan tetapi kerana ayah lah yang telah mewariskan sifat ini padaku..kalu tidak kerana kehalusan budi mu pada tika dulu tidak akan aku berukhuwwah sampai ke tahap ini..dan kerana kehalusan budi mu itu jugalah aku telah memiliki seorang ibu yang tahan sifat sabarnya..semuanya bermula dari mujahadah mu pada ketika itu,ayah..
ayah yang mewariskan semua ini pada aku??bagaimanakah??bukankah,,,
gambar hiasan

......iman tak dapat diwarisi.....

....dari seorang ayah yang bertaqwa....RAIHAN - iman mutiara



itu mungkin dalam skop iman..yang aku bicarakan dalam skop sifat atau perangai..
terasa terkilan dipuji sahabat pada malam itu.."dengan kamu je lah tempat aku mengadu masalah,tempat aku tumpang mengaduh sakit"..sahabat yang betul2 aku sayang puji aku..wahhh aku xdapat menggambarkan nya..seolah-olah  kecantikan seorang isteri dipuji oleh suaminya..mula lah terseret-seret pipi kerana malu..gembira pun ada..bangga pun ada..namun wahai diri ingatlah,bahawa pada hkikatnya pujian itu tidak layak dituju kepada mu walhal pujian itu hanya layak disandarkan kepada Allah taala..kerana Allah lah pemilik segala pujian itu..qadim puji qadim,qadim puji hadis,hadis puji hadis,hadis puji qadim..al haqnya milik qadim lah semua itu..Allahu akbar
terima kasih sahabat,bukan diatas pujian itu tapi diatas penghargaan kamu..walaupun aku tak pernah meminta untuk dihargai dan aku tak pernah meminta untuk dipuji,sekiranya engkau puji engkau hargai maka itu dibarat sesuatu yang amat bernilai buat aku sahabat..sekurang-kurangnya kau dapat merasai kehadiran aku disisi..aku hadir untuk menyerikan lagi kehidupan yang tengah engkau miliki..aku ingin berpimpingan tangan bersamamu menuju ke syurga yang kekal abadi..walaupun pada pandangan sesetengah orang ia seolah-olah sesuatu yang jijik..bersahabat kerana Allah itu jijik??berpimpingan tangan dengan perempuan bukan mahram pula elok,baik??ceteknya pemikiran kamu ,bodohnya akal kamu..
benarlah barat , benar-benar  telah mempengaruhi cara pemikiran mu wahai sekalian saudara-saudaraku..pemikiran kita telah diracuni oleh nilai-nilai bukan islam..nilai-nilai yang jauh terpesong dari ugama..ke mana perginya nilai-nilai yang suci itu kita kuburkan?kenapa membiarkan ia menjadi debu-debu tanah yang tidak berharga nilai??sedih..bagaimana sekiranya kekasih kita muhammad berada bersama kita sekarang ini??melihat ummatnya meletakkan ajaran yang dibawanya di pinggiran??al-quran berbilion-bilion dicetak tapi hanya dijadikan sebagai hiasan??sejadah berlonggok-longgok dikilang sedangkan hanya dibiarkan lusuh di lantai tanpa ada orang bersujud diatasnya??mengapa kita tidak merenung sejarah silam di zaman kegemilangan islam??walaupun beberapa butir sahaja al-quran di mashafkan ia tetap dijadikan pegangan??wlaupun bersujud dilantai pasir mereka tetap gagah berjuang??maka tidak hairanlah sekiranya pernah nabi mengatakan bahawa ummat islam di akhir zaman ibarat buih-buih dilautan..
gambar hiasan
mereka ramai tapi iman mereka rapuh..tidak berharga barang berkuantiti banyak andai sedikit kualitinya..apa benar kita mengaku beragama islam sedangkan tiada sedikit pun sumbangan??diibaratkan mengaku sayangkan kedua ibubapa sedangkan sedikit pun tiada balas jasa..itu masih ditoleransi lagi,jika tidak membalas jasa + durhaka pula harus bagaimana??apa nama ini anak??si tanggang??masing-masing jawablah dalam hati..terus ubah sekadar kemampuan..
sahabat,ketika kau dalam gembira kau pernah tak menghiraukan aku..pernah aku menyelit untuk berbual bersama,sedikit bicara pun kau tak palingkan untuk aku..tak mengapa sahabat,aku ikhlas denganmu..biar lah sekadar aku melihat gerakkan bibir mu dari celahan pintu tempat aku menyorot sekujur badan  kerana aku tidak mahu meganggu keceriaan mu pada hari-hari itu..aku takut,kehadiran aku menjadi onak dalam bicaramu..mahuku hanyalah gembira mu sahabat..gunakanlah kegembiraan mu sebaik-baiknya sahabat..jangan sampai nikmatnya ditarik..
untuk pengetahuan kau,aku tak sanggup melihat kau bersedih..hati aku turut merasakan kesedihan itu..aku sanggup menukarkan kegembiraan ku pada mu agar kamu sentiasa ceria di sepanjang hari-harimu..dan aku rela berdukacita sekiranya itu yang menjadi kegembiraan mu..
disini sahabat,aku ingin luahkan..mungkin dimata mu aku adalah seorang yang tiada masalah,yang mempunyai seribu ketenangan..hakikatnya aku menangis sendirian..menahan seribu kesakitan,menelan seribu kepahitan..segala seribu ku punya sahabat..tapi Alhamdulillah sahabat,segala yang seribu itu dapat dihapus dengan Allah yang maha satu yang maha esa dalam hati ini..sungguh lah Allah itu sumber segala kekuatan..dekatkan lah diri dengan Allah..Dia maha Mengetahui segala-galanya..tidak kira zahir atau tersembunyi..tidak kira kecil atau besar,berat mahupun yang ringan semuanya didalam gengaman takdirNya..jangan lah mencampurkan keikhlasan kerana Allah dengan sesuatu yang tak diredhaiNya..insyallah selamat dunia akhirat..

gambar hiasan
jaga amal jaga hati jaga iman jaga pandangan
jaga amal jaga hati jaga iman jaga aurat
jauhilah ikthilat..insyallah kebahagiaan menanti kita..
---sedikit cerita tadi yang tak jelas apa ceritanya hanyalah rekaan semata-mata,tiada bersangkut-paut dengan yang masih hidup atau sudah mati..ambillah pengajaran daripadanya..kerana pengajaran bukanlah rekaan..ianya untuk dibuat pedoman..ia menghidupkan hati-hati yang mati..
sekian,untuk aku dan engkau--


Tiada ulasan: