Selasa, 23 Oktober 2012

Wahai lelaki


wahai lelaki...janganlah hipokrit,semua lelaki perlukan wanita.tanpa wanita hati,perasaan dan fikiran lelaki akan rosak.mereka masih mencari walaupun ada segalanya.apa yang tidak ada di syurga hingga adam tetap rindukan hawa?
pada wanita lah lelaki memanggil ibu,isteri ataupun puteri.dijadikan wanita drpd tulang rusuk yg bengk0k untuk diluruskan oleh llaki.ttapi kalau llaki sendiri tidak lurus,mana mgkin kayu yang bengkok menghasilkan bayang lurus.
wahai llaki,luruskan wanita dengan jalan yg dtunjukkan allah.didiklah mereka dgn panduan drpd-Nya.janganlah cuba menjinakkan mereka dgn harta krn nantinya mrk semakin liar.
Janganlah menghiburkan mrk dgn kecantikan krn nantinya mrk semakin menderita.yg sementara itu tidak dapat menyelesaikan masalah.kenalkn mrk kpd allah,zat yg kekal krn disitulah punca bg kekuatan dunia.
akal wanita setipis rambutnya,tebalkanlh ia dgn ilmu.hatinya serapuh kaca,kuatkanlah ia dgn iman,hiasilah ia dgn akhlak.bisikkan ke telinga mereka bhw kelembutan bkn satu kelemahan.ia bkn diskrimasi tuhan sebaliknya itulah kasih sayang tuhan.
wanita yg lupa hakikat kejadiannya pasti xterhibur dan xmenghiburkan.tanpa ilmu,iman dan akhlak mereka tidak akan melurus malah akan membengkok.
itulah akibat andai wanita tidak mengenal tuhannya.bila wanita derhaka,dunia llaki akan huru hara.llaki pula jgnlah mengharapkan ketaatan,tapi binalah kepimpinan.pastikan sebelum memimpin wanita menuju illahi,pimpinlah diri sendiri kpd-Nya.jinakkan lh diri pd allah nescaya akan jinaklh segalanya di bawah pimpinan mu.
jgnlah mengharapkan isteri semulia fatimah az-zahra andai peribadimu tidak sehebat saiyina ali karramallahu wajhah.
catatan;doktorcinta21

Tiada ulasan: